Powered by Blogger.

Kata Mereka..

Assalamualaikum...

Okey, hari ni nak cerita sedikit pasal kata mereka yang disekeliling aku yang tau la pasal aku positif ni. Hehe...

Mak dengan bapak aku cakap, ni ujian untuk buat aku dan family aku supaya lebih ingat akan Dia. Yalah, bayak sangat khilafnya...

Salah dan dosa masa silam lagi. Dia nk kita ingat Dia dan muhasabah balik diri. Dia tegur kita dengan cara ni. Dulu dia bagi aku sakit kulit yang kronik, aku masih lagi x sedar. So sekarang dia bagi yang hebat punya. Penyakit orang istimewa ja dapat benda ni hehe...

Abah pulak tak kata apa, tapi aku dapat lihat dia semakin terima keadaan aku ni. Sampai kan kita org skrg ni rapat dari sebelum ni. Sebelum ni asyik nak bertekak ja hahaa...
Sekarang ni p mana pun rapat haha... Asyik2 dok memanggil nama aku.
Sekarang pun dia dah boleh gelak. Dulu masa mula2 tau, dia menggigil kata mak. Menangis semahu-mahunya. Aku rasa sebak kot masa tau tu...

Lepas tu, org yang pertama tau pasal penyakit ni adalah member aku. Sebab dia yang dekat dengan aku masa tu.

Ce tekak dia habaq apa bila aku tny, apa perasaan hg bila dapat kawan yang ada penyakit hiv ni?

TERUJA! Dia habaq dia teruja. Time tu aku rasa nak sekeh kepala dia dengan senduk. Orang lain kalau secara tipikalnya, akan macam terkejut dan macam xleh terima pun ada, tapi dia relax ja boleh dok kata TERUJA. Haru sungguh mamat ni haha.. but aku appreciate sgt dia still terima aku macam ni..

Dia cakap, benda ni bukan penyakit tapi pembukaan kepada penyakit. Dia virus. Bukan penyakit. Then dia cakap lagi, buat apa nk takut kalau benda ni bukan berjangkit melalui udara, melalui sentuhan ka apa...

Aku rasa sebak sangat bila dia cakap macam tu... Jangan tny pasai pa.. Time tu aku sendiri pun buntu...

Kemudian yang tahu makcik aku. Dia antara makcik yg aku rapat dan sayang. Dan Alhamdulillah, dia still terima aku walaupun begini. Dia ckp, 'makcik xkan buang anak saudara sendiri, tambahan pulak hg perlukan sokongan masa2 mcm ni'...

Ya Allah, aku dikurniakan org2 yg hebat disekeliling.

Haaaaa itulah story mory, gua nk cakap sama lu ehehhe...

Tengok! Kita perlukan supporter....From our both parent and friend....and other family...

Jangan lah kita sisihkan mereka yang berpenyakit macam ni sebab depa pun ada perasaan. Cuba bygkan hampa yg dok sisih2 org lain ni, kena sekali penyakit macam ni. Baru hampa tau langit tu tinggi ka sederhana..

Apa yang kita cakap, itulah yang akan kita diuji....


4 comments:

  1. Alhamdulillah, sebab orang sekeliling menerima dengan baik. Saya percaya ramai dikalangan PLHIV jika beritahu mak ayah dan keluarga pasti mereka terima sebab bendah dah berlaku, masaalahnya PLHIV itu sendiri yang bimbang penerimaan yang buruk yang mereka terima nanti.

    Macam saya, sejak 2005 hingga skrg masih enggan bagi tahu keluarga mengenai status diri...bimbang jugak kan, tapi rasanya mereka pasti akan menerima saya dg baik...rasanya lah, cuma saya rasa tak ada keperluan nak bg tahu mereka semua buat masa ini.

    Alhamdulillah harap kehidupan saudara dipermudahkan Allah hendaknya...insyaallah..

    Selamat Hari Raya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnn..begitu jgk dgn abg najmi..saya hrp yg terbaik untuk abg najmi...saya Alhamdullilah, keluarga terkejut mula2 then diaorg terima...

      Delete
    2. Alhamdulillah yang penting mereka terima dg baik kan...

      Delete
    3. yup2...family support sgt penting..btw mohon abg najmi tgk email hehe

      Delete

Sat2...nnt aku jenguk nak aprov ni..hehe..